Om isodieten

Om isodieten

 

Isodieten - din guide till en hälsosam livsstil och effektiv viktminskning

 

Kort sagt: Isodieten är en diet, eller kosthållning, med fokus på hälsa och på att få ut maximalt av kroppens, så väl mentala som fysiska, funktion. På köpet får du effektiv viktminskning och blir av med sötsug och hunger. I teorin pratar vi lågt GI, lågkolhydratkost, omega-3, näringstäthet, fytokemikalier, antiinflammatoriskt, antioxidanter, fettkvalité etc. I praktiken innebär det rena och naturliga råvaror som används i rätt proportioner och jämt fördelade över dagen.

 

Vad skiljer isodieten från andra dieter?

Isodieten skiljer sig från klassiska dieter som enbart fokuserar på viktminskning och att gå ner så mycket i vikt på så kort tid som möjligt. Den taktiken innebär oftast att viktminskningen sker på bekostnad av hälsan snare än att öka den. Den är dessutom inte särskilt effektiv på lång sikt. I isodieten har vi vänt på det. Vi sätter istället hälsan främst och fokuserar på att ge kroppen allt det den behöver för att fungera optimalt, hålla sig frisk, pigg och få maximalt ut av dess så väl mentala som fysiska funktion. Viktminskningen bli då automatiskt en härlig bonus utan att du behöver känna att du kämpar eller förskar något.

 

Kraven på den ”optimal dieten”

Isodieten är framtagen av näringsfysiologerna Kristina Andersson, Martin Brunnberg och Fredrik Paulún. Utgångspunkt var att skapa den optimala dieten. Kraven som ställdes upp var:

 

  • skydda mot välfärdssjukdomar
  • ge all den näring (vitaminer, mineraler etc) som kroppen behöver
  • effektiv viktminskning (för den som behöver)
  • användarvänligt – det ska funka i vardagen och passa "alla"
  • lindra vanliga besvär som magbesvär, huvudvärk och ledvärk.

 

Tanken med kostprogrammet isodieten är att du ska använda den för att öva in ett hälsosamt förhållningssätt till mat. Lära dig vilka råvaror du ska använda, hur mycket du ska ta av olika livsmedel, hur ofta du ska äta etc. Du väljer själv om du vill följa det strikt eller bara ta inspiration.

 

Att leva hälsosamt är inte en engångsinsats. Storleken på din kropp, funktionen, hur du mår etc. är ett resultat av hur du levt den senaste tiden. Vill du fortsätta må på ett speciellt sätt, ha en speciell kroppsform etc måste du fortsätta med den livsstilen som gett dig den kroppen. Det innebär dock inte att du behöver ändra allt och göra en helomställning från dag ett. Alla steg räknas. En liten insats är bättre än ingen.

 

Men om jag bara vill gå ner i vikt?

Lugn, du behöver inte välja, Det ena utesluter inte det andra. Du kan även använda isodieten under en kort period för att nå ett kortsiktigt viktmål. Följer du planen strikt tappar du mellan 0,8 – 1,5 kg per vecka. Tränar du samtidigt kan den totala viktminskningen, dvs den faktiska siffran på vågen, maskeras och bli mindre eftersom du bygger muskler samtidigt som du tappar fett.

 

Inga förbud – men 2 gyllene regler!

Isodieten är till skillnad mot många andra dieter inte uppbyggd kring förbud och måsten utan fokus ligger på att lägga till bra vanor. Att se till att ge kroppen det den behöver och du mår bra av. Isodieten har två gyllene regler:

 

1. Bli aldrig hungrig!

– inte för att det är farlig, bara osmart. När du är hungrig gör du osmarta val och äter i regel totalt sett mer kalorier. Blir du hungrig när du följer upplägget i isodieten ska du äta mer.

 

2. Orka träna!

– orkar du inte röra på dig och träna som du brukar när du följer upplägget ska du äta mer. Fysisk aktivitet är en av de viktigaste bitarna i en hälsosam livsstil och en grundläggande faktor för att kroppen ska fungera optimalt. En kosthållning som innebär att du inte orkar träna kan omöjligt anses hälsosam.

 

 

Den kropp du har idag, funktionen, storleken etc. är ett resultat av den livsstil du har haft den senaste tiden. Vill du ha en annan kropp, en slankare, piggare, friskare och mer funtionell kropp så behöver du också leva på ett annat sätt. Vill du sen behålla denna måste du också behålla den nya livsstilen. Varför då inte se till att det är en livsstil som du gillar att ha och kan njuta av under tiden?

En dag med isodieten

En av grunderna i isodieten är att undvika hunger för att på så vis bidehålla kontrollen och göra kloka matval. En del i detta är att välja mättande mat, en annan regelbunda måltider. Kostupplägget i isodieten innebär fem måltider per dag. En dag kan se ut såhär:

Frukost

Yoghurt med kesella och granatäpple

 

Mellanmål

Keso med äpple och kanel

 

Lunch

Ljummen nudelsallad med räkor

 

Mellanmål

Proteinsmoothie

 

Middag

Moussaka

Copyright © All Rights Reserved